Přirozená antikoncepce PRAKTICKY

Přirozená antikoncepce je spolehlivý způsob, jak se přirozeně vyhnout početí. Prostřednictvím ukazatelů, které se v těle ženy každý cyklus proměňují, s námi tělo komunikuje. Jasně nám říká, zda jsme v plodné či neplodné období.

V tomto článku se pojďme podívat na PŘIROZENOU ANTIKONCEPCI trošku praktičtěji, abyste věděla, co milého Vás čeká a nemine, když se na tuto dobrodružnou cestu vydáte. Povídání o tom, jak k nám tělo krásně promlouvá, je velmi pěkné, avšak my také potřebujeme vědět, jak konkrétně s námi tělo komunikuje – jaké konkrétní změny je potřeba na svém těle pozorovat a jakým způsobem.

Díky tomu zjistíte, jak snadné to je. 🙂

Abychom se mohly přirozeně chránit před početím, potřebujeme sledovat bazální tělesnou teplotu a hlen děložního hrda.
BAZÁLNÍ TĚLESNÁ TEPLOTA (BTT)

BTT je ovlivněna hladinou ženských pohlavních hormonů – estrogenem a progesteronem. V průběhu celého menstruačního cyklu nám teplota kolísá dle toho, který hormon právě převažuje. Před ovulací je to hormon estrogen, po ovulaci nastupuje progesteron.

  • Před ovulací se BTT pohybuje spíše v nižších teplotách.
  • V době ovulace se BTT zvyšuje.
  • Po ovulaci se BTT drží spíše ve vyšších hodnotách, a to až do menstruace.
  • Pokud žena neotěhotní, BTT těsně před menstruací klesne. Pokud k otěhotnění dojde, teplota se drží ve vyšších hodnotách dalších 9 měsíců.
Jak správně měřit BTT?

Pojďme se podívat na pár pravidel:

1.    Měřit se hned po probuzení

BTT je teplota „klidová“, tzn. naměřená ráno, nejlépe hned po probuzení. Nejlepší je proto nachystat si teploměr na noční stolek vedle postele a změřit se hned, jakmile otevřete oči.

Pokud si však po probuzení potřebujete zajít na toaletu, je to určitě v pořádku. Klidně nejdřív zajděte na toaletu a až pak se změřte. Je však nutné to tímto způsobem dělat již každý den. 🙂

2.    Měřit se buď v:

  • V ústech
  • V pochvě
  • V konečníku

Záleží pouze na VÁS, jaké místo měření zvolíte. Důležité je, aby Vám způsob měření vyhovoval a cítila jste se dobře!!! Vždy si proto hledejte svou cestu, která je pro Vás ta nejpříjemnější.

Pouze upozorňuji, že pokud se začnete měřit např. v pochvě, ale zjistíte, že Vám to nevyhovuje, je potřeba doměřit se v pochvě do konce cyklu. Místo měření je určitě možné změnit, ale až cyklus následující. Naměřené teploty se na různých místech těla liší.

3.    Mít kvalitní teploměr

Je možné k měření zvolit:

  • Klasický lékařský teploměr – měření je přesné, teploměr je lehce k dostání v lékárnách a není příliš drahý. Jediná nevýhoda je v tom, že měření trvá několik minut, než můžete výsledek odečíst.
  • Bazální teploměr – pracuje na stejném principu jako teploměr lékařský, má však zkrácenou číselnou řadu a zvětšovací sklíčko. Naměřené teploty tak jdou po ránu lépe přečíst. Nevýhoda je v tom, že měření trvá několik minut a cena teploměru je vyšší.
  • Digitální teploměr – tento teploměr měří rychle, není však tak přesný. Pokud zvolíte digitální teploměr, musí být vždy na dvě desetinná místa.

4.    Zaznamenávat „důvody ovlivňující měření“

V záznamové tabulce, do které se BTT zaznamenává,  také naleznete kolonku s „důvody ovlivňující měření“. Do této kolonky je potřeba zapisovat všechny odlišnosti z běžného režimu Vašeho dne.

Co vše může ovlivnit naměřené hodnoty:

  • nemoc,
  • nachlazení,
  • užívání některých léků,
  • pokud jste šla spát později, než jste zvyklá,
  • cestování,
  • stresové situace, napětí.

Pokud dojde k ovlivnění teploty nějakou neobvyklou událostí a není tato skutečnost zapsána do záznamové tabulky, může dojít k chybnému vyhodnocení záznamu.

Rozhodně však není nutné zaznamenávat každý večer, co jsem ten den prožila! Vždy doporučuji sledovat a zapisovat jen to nejnutnější, a to po nezbytně nutnou dobu. 🙂

5.    Měřit se nejlépe ve stejný čas

Nejideálnější je měřit se každý den ve stejný čas. Avšak řekněme si, ne vždy je to možné a žádoucí. 🙂 Pokud si  proto chcete např. o víkendu přispat, určitě si dosytosti odpočiňte a změřte se až po probuzení. Pokud se však měříte v jiný čas než obvykle (např. o víkendu), tuto skutečnost napište do záznamové tabulky. To je vše!

Opět upozorňuji, že není nutné zaznamenávat každý den, v kolik hodin jste se měřila. Pouze odlišnosti!

Pokud pracujete na směny, i v tomto případě není problém používat přirozenou antikoncepci. Pokud ráno přijdete z práce, jděte si lehnout a v klidu se vyspěte. Až se vyspíte, změřte se. Vůbec nevadí, že to nebude ráno, ale např. odpoledne. Bazální tělesná teplota je teplota klidová, to znamená naměřená po alespoň 4 hodinách spánku.

HLEN DĚLOŽNÍHO HRDLA

Může se stát, že ze začátku budete mít trošku problém se sledováním hlenového příznaku. Možná proto, že Vám to bude připadat „trapné“ či „divné“. Možná proto, že nejste zvyklá sama sobě věnovat pozornost. Jak ale dny poběží, mnohem více si začnete uvědomovat, jak Vaše tělo krásně funguje a co se v něm odehrává. Zjistíte, že nic, co se v našem těle děje, není zbytečné, ani „trapné“. Naopak. Hlen děložního hrdla vypovídá o naší plodnosti a našem zdraví.

Chtěla bych Vás podpořit, abyste to nevzdávala, pokud se Vám do toho příliš nebude chtít nebo pokud Vám hlenový příznak nepůjde hned popsat slovy. Uvidíte, že jakmile si sama sebe začnete více všímat a věnovat si pozornost, půjde to snadno.

Jak se hlen děložního hrdla mění v průběhu cyklu

Kvalita hlenu děložního hrdla se stejně jako BTT mění v závislosti na výši hladiny hormonů estrogenu a progesteronu. Čím vyšší je hladina estrogenu, tím se hlen stává řidším a vodnatějším. To je pro nás znamení, že se blíží ovulace, tedy doba, kdy je největší šance na otěhotnění.

Po ovulaci se začíná zvyšovat hormon progesteron, který zapříčiňuje, že hlen děložního hrdla houstne a vytváří tzv. hlenovou zátku. Přes tuto zátku se do krypt děložního hrdla již další spermie nedostanou. Zůstávají v  kyselém prostředí pochvy, kde do několika málo hodin hynou.

Proč potřebujeme sledovat hlen děložního hrdla?

Kvalita hlenového příznaku nám dopomáhá ke správnému určení začátku a konce plodného období.

Pokud sledujeme BTT i hlenový příznak, máme tzv. dvojí kontrolu. Na vymezení plodného období se tak můžeme jednoznačně spolehnout.

ŽMĚNY NA DĚLOŽNÍM ČÍPKU

Také děložní čípek reaguje na změny hladin hormonu estrogenu a progesteronu – stejně jako BTT a hlen děložního hrdla.

Pokud se blížíme k ovulaci, děložní čípek měkne, zvedá se a otevírá se branka děložního čípku. Po ovulaci začíná tvrdnout, sestupuje zpět a branka se uzavírá.

Sledování čípku však příliš nedoporučuji. Je to totiž pro mnoho žen poměrně náročné a ve výsledku zcela zbytečné. Pokud hlen děložního hrda zvládáte v pohodě zaznamenávat a vyhodnocovat, není vůbec nutné k tomu sledovat i děložní čípek. Chtěla jsem však, abyste i o této možnosti věděla a v případě potřeby ji využila.

To je vše. Co na to říkáte? 🙂

Kdybychom to měly shrnout, BTT si sledujeme 2 – 6 minut dle toho, jaký zvolíme teploměr. Hlenového příznaku si všímáme pouze na toaletě, časově to tedy není náročné vůbec.

Při užívání hormonální antikoncepce musíme myslet 21 dnů na to, abychom polkly pilulku pokaždé ve stejnou dobu. Při porovnání s přirozenou antikoncepcí se sledujeme cca 12 – 14 dnů v cyklu. Určitě ne celý cyklus!

Zkusme proto pouhé 3 minuty věnovat sami sobě, svému zdraví, své plodnosti. Tělo nám to mnohonásobně vrátí.

Hana Přikrylová

Tento článek napsala Hana Přikrylová, autorka a zakladatelka projektu antikoncepcejinak.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *